Välkommen In i Ljuset.. Min Plats Här på Jorden.. Här i Solen.. Stig In..

Välkommen Till Min Plats Här på Jorden.. Här i Solen.. Stig In..

fredag 20 januari 2012

Meditation:era!!

Meditera kan man göra på en mängd olika sätt. Jaa, Visste Du att Meditation finns inom Alla trosinriktningar på olika sätt och med olika syften!! Finns så många olika varianter att Alla borde hitta någon som passar just den! Så det Finns inga Ursäkter!! Just DO It!!
Varför?! Kanske du undrar.. Ja du.. Finns säkerligen en Mängd svar på den frågan oxå.. Själv mår jag så mycket bättre av det. En stilla stund, med mig själv eller i grupp. Höjer min Vakenhet o Mitt Medvetande Expanderar. Jag ger mig själv tillfälle att Växa eller att Vila.. Eller att Växa Medans jag Vilar.. Hihi..Finns så många Underbara meditationstekniker där jag kommer i kontakt med olika delar. Just Nu fokuserar jag mycket på Andningen. Andnings Meditationer. För att vara Närvarande i Kroppen o Jorda mig. Blir mycket Mindfulness Om dagarna :) Just Mindfulness är centralt inom buddhistisk meditation och har två delar; Koncentration och Insikt. En slags UppmärksamhetsTräning. Forskningen kring vad Mindfulnessträning leder till Växer och några av resultaten är dessa:
- Minskad stress
- Större lugn
- Mindre smärta
- Lägre blodtryck
- Ökad empati
- Minskad oro och ångest
- Starkare immunförsvar
- Ökad Livskvalité

Får inte detta dig att Vilja ge Dig Själv lite UppmärksamhetsTräning?!! Jag blir iaf väldigt Peppad att fortsätta min Dagliga rutin :)

En Minnesregel inom Mindfullness: OAS..
Kortfattat så handlar det om att Observera det som Är. Utan att Värdera. Bara Onservera. Detta kan vara Andningen, känslor, Ljud eller Tankar. Man kan tex Observera Sinnets tendens att Vara Överallt förutom Här o Nu ;))
Nästa bokstav, A, Står för Acceptera. Acceptera Vad som Är precis så som det Är. Bara Låta det vara som det Är, Hur det än Är. Vara Öppen för Det. Inte Kämpa emot. Kan göra otroligt ont och vara jätte svårt..
Sen har vi S:et. Att Antingen "Släppa taget" eller "Svara med Handling". Att acceptera behöver ju inte vara att Gilla läget. Kan jag göra något åt en viss Situation eller Känsla så kan det vara bra att gå till Handling. Kan jag Däremot Inte förändra, Jaa, då kan det vara värt att Släppa. Detta är Såklart Lättare Skrivet än att Göra. Därför finns det många Övningar att ta till :))

Detta skulle inte bli ett inlägg om Mindfullness egentligen. För det skulle ta en hel dag.. O massa inlägg. Finns Massor att skriva! Men jag kommer återkomma till detta lite då o då eftersom det Är en del av min Vardag. Det jag däremot ville dela med mig av var att Jag har en Deal, med en Vän, att Meditera varje dag ända tills nästa gång vi ses. Vilket blir "när Gud vill" ;) Vi kollar av varann och detta sporrar mig att få det gjort. En bra deal som jag gärna sprider vidare! För det fungerar. Ensam Är inte Stark, Bättre att göra det Tillsammans!!

.. Med Kärlek..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar